Sándor Szabó


acoustic guitar artist, composer

Untitled Document

Kedves Barátaim, gitárzene rajongók

2019-ben immár 18. alkalommal rendezzük meg neves külföldi és hazai akusztikus gitárosok vendégszereplésével a XVIII. Nemzetközi Akusztikus Gitárzenei Fesztivált. A külföldi elõadók között Steve Baughman (USA), Gionni Di Clemente (Italy), Laurent Boutros (France), Carlos Dorado (Argentina), Yan Vagh, (France), Giovanni Seneca (Italy), valamint színvonalas hazai elõadók között Bagi László, Bakondi András, Fábián Annamária, Dézsi-Olajos-Karap Trió, Szabó Sándor, valamint a Musique Du Soleil (HU) lépnek fel.
Mint minden évben az idén is igyekszünk különleges, izgalmas elõadókat felvonultatni, mindig szem elõtt tartva a magas mûvészi színvonalat. A fesztivál a tavalyi évhez hasonlóan több tekintetben is gazdagabb lesz, zenében és hangzásban egyaránt. A fesztivál hetének elsõ felében 2019. Május 7. és 12. között a szokásos vidéki koncert turnét tartjuk meg. A turnét 2019. Május 11-12-én, az Esztergomban megrendezett gála koncertek zárják.
Az ország távolabbi pontjaiból is várjuk a közönséget a csodálatos Esztergom városába. Május 11-12-én még további programokat is kínálunk az odalátogatóknak. Az idén ismét kiállít a Stageshop Gitárszaküzlet, valamint a híres AER akusztikus gitárerõsítõket és egyéb kiegészítõket forgalmazó Cemid Kft. is.

A XVIII. Nemzetközi Akusztikus Gitárzenei Fesztivál 2019 helyszínei, dátumai és fellépõi.

No. Dátum Város, helyszín Fellépõk
1. 2019. Május 7.
Kedd
19.00
Kismaros, Mûvelõdési Ház
Kossuth u. 22.
Steve Baughman (USA)
Gionni Di Clemente (Italy)
Bagi László,
Bakondi András
Szabó Sándor
2. 2019. Május 8.
Szerda
19.00
Törökszentmiklós
Ipolyi Arnold Könyvtár, Múzeum és
Kulturális Központ.
Pánthy Endre út 2-6.
Steve Baughman (USA)
Gionni Di Clemente (Italy)
Giovanin Seneca (Italy)
Szabó Sándor, Bagi László
Bakondi András
3. 2019. Május 9.
Csütörtök
19.00

Gyõr, Zichy Palota
Liszt F. u. 20.
Steve Baughman (USA)
Gionni Di Clemente (Italy)
Giovanni Seneca (Italy)
Szabó Sándor
4. 2019. Május 10.
Péntek
19.00
Érsekvadkert, Mikszáth Kálmán Közmûvelõdési Intézmény
Rákóczi u. 120
Steve Baughman (USA)
Gionni Di Clemente (Italy)
Giovanni Seneca (Italy)
Szabó Sándor, Fábián Annamária
5. 2019. Május 11.
Szombat
19.00
Esztergom MNM Esztergomi Vármúzeum

Steve Baughman (USA)
Gionni Di Clemente (Italy)
Laurent Boutros (France)
Dézsi-Olajos-Karap Trió

6. 2019. Május 12.
Vasárnap
19.00
Esztergom MNM Esztergomi Vármúzeum Carlos Dorado (Argentina)
Yan Vagh, (France)
Szabó Sándor
Musique Du Soleil (HU)

 

A 2019-es fellépõk

Gionni Di Clemente www.gionnidiclemente.com
Miközben a globalizáció ereje minden hagyományt felülír még a legerõsebb zenei hagyományokkal rendelkezõ országokban is, mint Olaszország, ugyanakkor Gionni Di Clemente kialakította saját muzsikáját, stílusát, amiben mindenkor tetten érhetõ a latin szenvedély. Mindez egy modern hangzás világban, és nagyobb kulturális távlatokban jelenik meg. Tanulmányait zeneszerzés szakon végezte. A latin szenvedély az elsõ hangoktól fogva érezhetõ játékában, de közben jelen van egy mélyebb intellektus, ami részben modern harmóniáiban és hitelesen tolmácsolt keleti zenékben nyilvánul meg. Gionni remekül játszik 10 húros klasszikus gitáron, de ha arab lantra vált, képesek vagyunk azt gondolni, hogy ez az eredeti hangszere. Zenéjét olyan nevek formálták, mint Nick Drake, Jorma Kaukonen, Michael Hedges, Ralph Towner és Egberto Gismonti. Nemcsak magával ragadó elõadó, hanem kiváló komponista is. Kompozíciói megtartva a latin érzületet, ízléses fúziót mutatnak más kultúrákkal. Számos színházi zene írására kapott felkérést. Jelenleg több jazz és ethno együttesnek is tagja.


Steve Boughman (USA) www.celticguitar.com
Steve Baughman Kaliforniában, San Francisco-ban él. Muzsikája a kelta és a közép-amerikai folk tradíciókból táplálkozik, azonban játékstílusa eltér a megszokott úgynevezett „fingerstyle” -tól, ugyanis a technikáját egy régi, mára szinte elfeledett, az úgynevezett „clawhammer „ bendzsó technikából vette át és alkalmazza a gitáron. Ezzel a technikával nagyon melodikus muzsikát játszik és ehhez rendkívül izgalmas ritmusvilágot alakított ki. Nemcsak magával ragadó gitáros, de kitûnõ énekes is egyben. Steve számos CD-t készített és eddig 5 könyv jelent meg zenéjének kottáiból. Gyakran szerepel nagy nemzetközi gitárfesztiválokon és egyre több országban tart elõadásokat.


Giovanni Seneca http://www.giovanniseneca.it
A nápolyi születésû olasz gitármûvész Pesaroban kezdte klasszikus gitár tanulmányait, majd Párizsban folytatta tovább. Párizsi évei alatt kezdett komponálni és az ott töltött évek alatt számos darabot írt gitárra, kisebb zenekarokra, színházi, rádió és TV produkciókhoz. Mindeközben koncertezõ muzsikusként megfordult Berlinben, Cannes-ban, New Yorkban, Philadelphiában, Istanbulban, Telavívben, Kairóban, Alexandriában. Szólistaként olyan ismert nagyzenekarokkal játszott, mint a
RAI Orchestra Sinfonica of Rome, Orchestre des Concerts Lamoreux of Paris, Orchestre Symphonique Français of Paris, Orchestre Philarmonique of Cannes in the French Riviera, Orchestra Filarmonica Marchigiana of Ancona, Orchestra Filarmonica of Udine. Magyarországon elsõ alkalommal mutatkozik be.


Dézsi-Olajos-Karap Trió https://carpedignem.webnode.hu/
Dézsi Darinka színész-énekesnõ (Móricz Zsigmond Színház) és Karap Zoltán (filozófus, zenész) ének-gitár duója ötödik éve színesíti a hazai koncertéletet, akárcsak közös zenekari formációjuk, a CarPEDIGnem. A világzene, az akusztikus pop és kávéházi jazz keverékébõl születõ repertoárjuk olyan saját maguk szerezte sanzonokból áll, melyekben a zene és szöveg szerves egységére törekszenek. A többszólamú énekbetétek között Dézsi Darinka gyakran tilinkóval vagy kavallal erõsít rá a népzenei asszociációkra, míg Karap Zoltán játékában eklektikusan váltogatja a fémhúros hangszer különféle megszólaltatás módjait. A szerelemrõl és halálról szóló dalszövegeik többségét kortárs költõk jegyzik, de alkalmanként klasszikus szerzõk verseit is újraértelmezik a zene segítségével. Így ismerkedtek meg a késõbb hozzájuk csatlakozó gitármûvésszel, Olajos Gáborral, aki amellett, hogy több díjnyertes színházi produkció zeneszerzõje, valamint a Vikár Sándor Zeneiskola gitár tanszakának vezetõje, szívesen kísérletezik a klasszikus gitárban rejlõ lehetõségekkel a régi zenei hangzásoktól a kortárs könnyûzenei mûfajokig.
    

Laurent Boutros, gitármûvész, zeneszerzõ,
1964-ben született Párizsban. Már gyerek korában nagyon vonzotta mindenféle zene, annak spontenaitása és ahol az improvizáció is fontos szerepet kapott. 1984-ben ismerte meg Raúl Maldonadót, az Argentín gitáros zeneszerzõt, aki irányt mutatott neki zenei pályafutásához. Klasszikus gitáron kezdte tanulmányait és elõbb a latin-amerikai zenéket tanulmányozta, de késõbb visszatért kaukázusi gyökereihez az örmény népzenéhez és kompozícióinak ezután ez adta az alapját. 1993-tól számos kompozícióját publikálták. Számos országban lépett fel fesztiválokon és koncert körutakon, olyan országokban mint Mexikó, Kuba, Argentína, Japán, Kína, Thaiföld, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország és 2004.ben Magyarországon is bemutatkozott. Eddig 3 szóló szerzõi albuma jelent meg. Koncertjén ezekbõl idéz.

Szabó Sándor www.sandorszabo.com
A 16 húros és bariton gitárok mestereként ismert a gitármuzsika nemzetközi birodalmában. A kilencvenes évek közepétõl érdeklõdése lassanként a kortárs akusztikus gitárzene felé irányult. Zenéjét az õsi keleti hagyományok mellett a kortárs klasszikus muzsika, a népzene és a jazz is formálta. Egyéni hangvételû játékával, jellegzetes hangzásával és kompozícióival mára a nemzetközi akusztikus gitár világának elismert magyar mûvésze lett. Rendszeresen koncertezik Európában, Ausztráliában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Koreában, Indiában és Közép-Ázsiában is. Több mint 60 hanglemezen hallható játéka. 2013 óta rendszeresen tart elõadásokat kutatásairól keleti zenei konferenciákon Üzbegisztánban és Azerbajdzsánban. 2011-ben megjelent elsõ könyve a Zene metafizikája, majd 2015-ben a második könyve a Zenélõ Õskelet és 2017-ben a Zenebölcseleti elmélkedések címû tanulmánykötete.

Yan Vagh www.yanvagh.com
Csak úgy, mint a legtöbb gitáros Yan is a rock zenén keresztül jutott el mai stílusához. Klasszikus tanulmányai után hamar fókuszba került különleges játéka és muzsikája. Számos francia együttes és mûvész hívta meg õt közös együttmûködésre, olyanok mint az European Symphonic Orchestra, Paris Orchestra, Orchestral Ensemble of Haute Normandie, Michel Magne, valamint a hárfamûvész Hélene Breschand. Yan nylon húros gitáron játszik azonban van egy specialitása, a 10 húros bundnélküli gitár. Muzsikája tipikusan európai és a legmodernebb irányokba tart. Kiváló improvizátor és nagyszerû komponista.

Musique Du Soleil
Az együttes 2016. januárban alakult, Galambos Ernõ (ex-M.É.Z. és ex-Sonia és a Sápadtarcúak) és Kovács Andor (Korai öröm, ex-Zagar) akusztikus gitárosok alapításával. Pár hónap múlva csatlakozott hozzájuk Hegyessy Ákos (ex-Sonia és a Sápadtarcúak) elektromos bundnélküli basszusgitáron és Angler Ákos (Karácsony James, Sziámi AndFriends) ütõs hangszereken. A Musique du Soleil kizárólag saját szerzeményeit játssza akusztikus hangszereken.

Carlos Dorado (Argentína)
Carlos Dorado Argentinában, Buenos Airesben született. Gitárt és zeneszerzést tanult. Zenéjének alapját elsõsorban az argentín népzene képezi, melyet dél-amerikai ritmusokkal és a jazz harmóniavilágával ötvözi. Muzsikáját érdekessé teszi, hogy sokféle hangolást alkalmaz, és ezért a gitárhangzása kissé eltér a megszokottól, egzotikusabb, színesebb. Carlos Dorado nemcsak gitárra komponál darabokat, hanem írt zenét kamarazenekarra is, melybe természetesen a gitárt is integrálta. Ezen kívül komponált 2 gitárra és vonósnégyesre is. Számos koncertet adott különféle nemzetközi fesztiválokon olyan országokban, mint Argentina, Ausztria, Franciaország, Németország, Görögország, Magyarország, Mexikó, Peru, Spanyolország, Svédország, Svájc és Venezuela.

Fábián Annamária
Egy tehetséges fiatal gitármûvész, klasszikus képzést kapott, 1998-ban Pozsonyban a IUVENTA kamarazenei versenyen 2. helyezést ért el két hegedû és gitár felállásban. 2003-ban a II. Országos Szakközépiskolai „Andres Segovia” Gitárversenyen 3. helyezett lett. 2007. májusában a diplomahangversenyért  Szendrey-Karper László – díjat kapott. Sikeresen szerepelt Franciaországban , Olaszországban és Norvégiában megrendezett gitárfesztiválokon. Repertoárjában a klasszikus gitárdarabok mellett modern kompozíciók is hallhatók.


Bakondi András
1965-ben született Törökszentmiklóson. Zenei tanulmányait gyerekkorában kezdte magántanárnál, majd Szabó Sándor gitármûvésznél folytatta. Ettõl kezdve az akusztikus gitár lett a fõ hangszere és zenei érdeklõdése elsõsorban a jazz felé fordult. 1985-tõl Bagi Lászlóval létrehozták a Bagi-Bakondi gitárduót. Koncertjeik programja fõleg jazz örökzöldek, modern jazz kompozíciók átirataiból állt. A ’80-as évek második felétõl a gitárduó mellett a Szabó Sándor vezette Alföldi Szabadzene Alkotómûhelye nevû gitártrió tagja. Ezzel a modern formációval fellépett az ország akkori legrangosabb jazz klubjaiban, valamint a Bulgáriában a Modern Music Festival-on. Bakondi András játéka hallható Szabó Sándor Angliában 1991-ben megjelent Sanctified Land címû CD-jén, valamint a SZAMABA együttes Hypnos és Anima címû albumain. 2012-tõl csak a szóló mûsorával lép fel és egyre inkább a fingerstyle stílus felé fordult. Nagy hatással van rá Tommy Emmanuel, akinek több szerzeményét játssza az utóbbi idõben. 2013-tól minden évben fellépett a Nemzetközi Akusztikus Gitárfesztivál törökszentmiklósi koncertjein.

Bagi László
Zenei tanulmányait Szabó Sándor gitármûvésznél kezdte. Zenei érdeklõdése elsõsorban a jazz felé fordult. 1985-tõl Bakondi Andrással létrehozták a Bagi-Bakondi gitárduót. Koncertjeik programja jazz örökzöldek, és saját kompozíciókból állt. A ’80-as évek második felétõl a gitárduó beolvadt a Szabó Sándor vezette Alföldi Szabadzene Alkotómûhelye nevû együttesbe tagja. Ezzel a modern formációval felléptek az ország akkori legrangosabb jazz klubjaiban, valamint a Bulgáriában a Modern Music Festival-on. Bagi László játéka hallható Szabó Sándor Angliában 1991-ben megjelent Sanctified Land címû CD-jén, valamint a SZAMABA együttes Hypnos és Anima címû albumain. Az utóbbi években kezdett el újra szólóban játszani és baritongitárra is komponálni.


Az esetleges változások jogát fenntartjuk.
Mindenkit szeretettel várunk!


Új albumok 2014-ben

Örömmel jelentem be, hogy új albumaim jelennek meg a következõ hónapokban. Az amerikai Greydisc records vállalta felvételeim gondozását és közzétételét. Ez egyben egy új korszak eljövetelét is reprezentálja, ugyanis a jövõbeni albumaim már digitális, a CD Baby, Amazon, iTunes és több más helyrõl letölthetõ albumok lesznek. Az alábbi albumok jelennek meg:


2014 Június 10-én megjelenik a Book Of Contemplations címû szóló albumom, melyen 16 húros gitáron és 16 húros lanton játszom.
2014. Júliusában a Fernando Freitezzel készült Convolution címû duó album jelenik meg.
2014. Augusztusában a Fractal címû album jön ki, melyen Michael Manring, Claus Boesser Ferrari és Major Balázs a partnereim.
A felvételek mellé, köszönhetõen Hutton László barátomnak, többoldalas gyönyörû borítók is letölthetõk lesznek.

Az aktuális megjelenésrõl a kiadások elõtt értesítést küldök.


A tervek között szerepelnek további albumok kiadásai is. Egy duó album Claus Boesser Ferrarival, két duó album Heidrich Rolanddal, egy új Ralf Gauck-al és Major Balázzsal készült album. Ezek megjelenésérõl idõben lesznek információk a honlapomon.


Rádió interjú

2013. Június 5.én egy rádió beszélgetésre került sor Szabó Sándorral a Muzsikus Rádióban. A másfél órás igen tartalmas interjúban szokatlanul mély beszélgetés alakult ki Pick Róbert beszélgetõ riporter és Szabó Sándor között. Az mûsor az alábbi linken tölthetõ le:

http://www.matrix2.hu/muzsikus/Muzsikus_20130605.zip

Megjelent a Hidden Dimension Szabó Sándor, Major Balázs és Alf Wilhelm Lundberg trió albuma Norvégiában

Szabó Sándor 2013 Március 21-én közös koncertet adott a norvég Alf Wilhelm Lundberg gitárossal a váci Madách Imre Mûvelõdési Központban. Pár nappal morábban hangfelvételt készítettek duóban és trióban is Major Balázs ütõhangszeressel kiegészülve. Az album azóta Norvégiában az Acoustic Landscapes kiadónál megjelent, mint digitális album, és a www.gubemusic.com portálon érhetõ el és tölthetõ le. Ezen az albumon Szabó Sándor 12 húros bariton gitárokon játszik felvállalva a basszus szerepét is és egyben teret adva a tehetséges fiatal norvég muzsikusnak. Az albumhoz egy letölthetõ borító is tartozk, melyet Hutton László készített és az õ fotói szerepelnek rajta.

Megjelent Kevin Kastning/Sándor Szabó/ Balázs Major: Becoming címû albuma az USA-ban

Az idei év tavaszán jelent meg a Massathusetts állambeli Grey Disc Records kiadásában az új trió album. A lemez tekinthetõ a Triptych folytatásának is. A hangzás azonban szinte elementárisnak mondható. A legfõbb változás a Triptych óta az, hogy Major Balázs további udu-val bõvítette fegyvertárát ezúttal egy olyannal, ami a szubbasszus tartományban szól. Ettõl lett az album hangzása oly széles, monumentális. A felvétel érdekessége, hogy különleges duók is hallhatók, ahol Kevin zongorán, Sándor guzhengen játszik.

A felvételeken az alábbi hangszerek hallhatók:

:Kevin Kastning: 12-string Bass-baritone guitar, Baritone classical guitar, Piano

Szabó Sándor : Classical guitar, 16-string guitar, 10-string Viola caipira guitar, Guzheng

Major Balázs : Percussion

A CD rendelhetõ errõl a honlapról.

 

Megjelent Sándor Szabó/ Dean Magraw: Reservoir címû albuma Németországban

Talán nincs még egy akusztikus gitáros a világon, aki oly következetesen mûködik együtt más gitárosokkal, mint éppen Szabó Sándor. Amikor a világ szólóban elõadott gitárzenéinek nagyobb része már szinte csak a szórakoztatás dimenziójában létezik, addig õ mélyebb szellemiségû és gondolatiságú zenéket produkál szólóban és duóban is. Ha összeszámoljuk hány gitárossal dolgozott együtt és ezekbõl az együttmûködésekbõl hány album született , akkor kiderül, hogy nincs még egy gitáros, aki ennyivel gazdagította a világ duóban elõadott gitárzenéit. Több, mint 20 albumon szerepel duóban illetve egy ütõhangszeressel kiegészülõ trióban. Pár fontos név Szabó Sándor partnereibõl, akikkel lemez is készült, némelyekkel több is: Gilbert Isbin, Kevin Kastning, Fernando Freitez, Michael Manring, Dean Magraw, Veronique Gillet, Ralf Gauck, Heidrich Roland, Edoardo Bignozzi, Alf Wilhelm Lundberg

2012 Augusztusában jelent meg a német Acoustic Music Records gondozásában Szabó Sándor és az amerikai Dean Magraw közös duó albuma. A felvétel még 2008-ban Minessotában készült, az utómunkálatok pedig Magyarországon a Tandem Records stúdiójában. A lemez koncepciója a víz, mint természeti elem életének, átalakulásának kritikus pontjait járja körül muzsikával. A zene és a hangzás is jól illik a támához. Szabó Sándor 6 és 12 húros bariton gitárjaival ideális atmoszférát teremt Dean Magraw különleges hangzású szólóihoz. Idõnként feltûnik egy különleges hangzás, egy elektromos szitár hangja is. Dean Magraw és Szabó Sándor is nagyon érzékeny muzsikusok, tökéletes összhangban és egyensúlyban tartják az album zenéjét az elsõpillanattól az utolsóig. Már évek óta nagyon várták, hogy különleges játékukat, zenéjüket egy album megörökítse. A CD a kiadó honlapján rendelhetõmeg.

 

Megjelent a Book Of Crossings Szabó Sándor ás Kevin Kastning új duó albuma az USA-ban

2012 nyarán jelent meg az USA-ban a Greydisc kiadónál Szabó Sándor és Kevin Kastning új duó albuma Book Of Crossings címmel. A felvételek még a tavasszal, Március végén készültek és máris itt az új album. Ez a lemez már a címével is arra utal, hogy a két gitáros zenei keresztútjai újra és újra találkoznak és ebből immár egy jelentős sorozat született. Hatodik közös lemezüknek különlegessége, hogy Szabó Sándor egy speciális hangolásra átalakított 16 húros gitárján eddig nem hallott módon néha hárfaszerű, máskor zongoraszerű néha pedig lantszerű hangzásokat produkál, messze kiterjeszteve a gitáron egyáltalán játszható zenék határát. Játszik továbbá egy kínai guzheng nevű 21 húros hangszeren is, miközben Kevin Kastning zongorán és különféle gitárokon partnere egy eddig nem hallott egzotikus hangzást alkotva. Kevin kiváló improvizátor, de nem a jazz világából érkezett, hanem a modern kortárs zenéből. Ezen az albumon ugyancsak úttörő módon bánik a hangszereivel. A két gitáros valóban sokat tett eddig a világ gitárkultúrájának gazdagításáért, minden egyes albumukon magas színvonalú hangzással és játékkal örvendeztetik meg hallgatóikat. Az album megjelenése után máris nagyon kedvező kritikákat kapott. Ezek a honlap angol nyelvű részében megtekinthetők.
A CD a magyar közönség számára ezen a honlapon megrendelhető.

Wizzard's Dance

2012 Január elején egy másik különleges album jelent meg Németországban. A Wizzard's Dance című album Ralf Gauck, Szabó Sándor és Major Balázs triójának alkotása. Ezen a színes albumon néhány duó darab mellett inkább a trió muzsikája dominál. A keleti ihletésű és hangzású darabok egyszerre modernek és ősiek, ami miatt a világzenei fesztiválokon várhatóan sikere lesz a triónak. A tró neve AAA Trio, mely a zene és a hangzás minőségére( AAA) igyekszik utalást tenni. Az album a honlapról már rendelhető. Már most tudni lehet hogy az AAA trió lesz az egyik szereplője a XI. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválnak 2012 Májusában.

Mindegyik CD ( Magyar Gitár Rapszódia, Tryptich, Wizzard's Dance) audiofil minőségű hangzást ad, ami a legvájt fülűbb hallgatókat is bizonyára elkápráztatja majd annak ellenére, hogy a kiadványok 44,1 kHz 16 bites Red Book szabványú Cd-n jelennek meg. Ugyanis a magasabb felbontás nem feltétlenül jelent jobb hallható hangminőséget, mivel sajnos a divatos felvételi és a hangfeldolgozási eljárások éppenhogy a hangminőség ellen dolgoznak. Ezek a felvételek már attól különlegesek, hogy a keverés során semmilyen dinamika kompressziót, EQt és plugint nem akalmaztak.

2012. Január 28.

Az Egyesült Államokban megjelent a Triptych,
Kevin Kastning, Szabó Sándor és Major Balázs új trió albuma

Az elmúlt időszak egyik legkülönlegesebb albuma a Triptych. Zenéjében, koncepciójában, hangszerelésében és hangzásában egyaránt egyedülálló. A felvételek 2009 Szeptemberében készültek a Nógrádon, az Evangélikus Templomban abban az időszakban, amikor Kevin Kastning Magyarországon turnézott. Az album koncepciója mintegy két évig folyamatosan épült, csiszolódott. Az volt az elképzelésünk, hogy a zene organikus jellegének kihangsúlyozása mellett a hangzásában is olyan különlegességeket kínálunk, amiket a mai ipari zenetermelés már nem fog megvalósítani. Ehhez a felvételekbe más helyen, más időpontban felvett hangeffektusokat montírozunk, mellyel a hallgató képzeletét orientáljuk. A hozzákevert felvételek a természetből kiragadott hangok, történések, melyek szervesen részt vesznek a zenei folyamatban. Különösen érdekes példa az utolsó darab, mely a csöpögő víz zenéjét leplezi le, amiről csak akkor derül ki, hogy a csöpögés zenei hangokon történik, amikor egy nagyobb lecsengésű mesterségesen modellezett akusztikus térbe kerül. A nagyfelbontású felvételek igazi csemegét jelenthetnek a jó ízlésű hifi és high-end rajongóknak. A felvételen ugyanis csakúgy, mint a többi lemezünkön, semmilyen limitert, kompresszort és EQ-t nem alkalmaztunk. A felvétel térbelisége oly eleven, hogy a hangtér leválik a hangfalakról, így a hangszerek szinte megfoghatóak, plasztikusak és jól érezhetők a mélységek és távolságok. Külön ki kell emelnem Major Balázs rendkívül finom, lélekteli játékát, aki az ütőhangszers világban zajló tendenciáknak hátat fordítva, mindent másként gondol és játszik. A lemez hivatalos megjelenése előtt már több külföldi zenekritikus jelezte, hogy az album inkább valamiféle hangköltészet irányába mozdult el. A Trió 2012 Márciusában Magyarországon is ad néhány koncertet, melyről majd időben adunk tájékoztatást. A Triptych album már rendelhető.

Érdekesség, hogy a Triptych album néhány kompozícióját a New York Public Radio kortárszenei műsorában közvetlenül a megjelenés után lejátszotta.


2011. December 22.

Megjelent CDn a Magyar Gitár Rapszódia!

Régi adósságomat törlesztem az éppen megjelent Magyar Gitár Rapszódia CD-vel. A darab keletkezéséről és a hangfelvételről közölnék néhány gondolatot:

Régi álmom volt, hogy a gyerekkoromban otthon vagy az iskolában először hallott muzsikákat valamiként beleintegráljam a saját zenémbe. Ez a törekvésem szinte magától valósult meg, mert ezek a zenék élnek legmélyebben a lelkemben, és mint gyökerek képeznek egy végtelen alapot minden máshoz, amit valaha is zenéltem. A sok nemzetközi gitár és világzenei fesztiválon való megjelenés arra késztetett, hogy magyarként magyar zenét játsszak. Sajnálatos felismerésem, hogy a gitáros világban nem játszik, idehaza nem ír és nem ápol senki magyar zenéket, arra indított, hogy  magyar népdalokat és táncokat, néhány magam által komponált résszel összefűzve egy nagyobb rapszodikus formába öntve gitáron is megfogalmazzam. A végső inspirációt egy sikeres koncert élménye adta, amikor 2009-ben Spanyolországban a VI. Costa Brava Guitar Festival-on előadtam jónéhány magyar népzene feldolgozást. A közönség állva tapsolva követelt ráadást, ami szokatlan volt számomra főként pedig a spanyol gitárzene rajongó közönségtől. A koncert után sokan bátorítottak, hogy szívesen hallanának egy egész koncertet csak magyar gitárzenéből. Ez hatalmas megerősítést adott, és éreztem, hogy magyarként magyar gitárzenét is kell játszanom, mert ez minden tekintetben unikum. Ekkor kezdtem el komponálni a Magyar Gitár Rapszódiát és közben tovább dalokat gyűjtöttem és dolgoztam fel. A Magyar Gitár Rapszódiát 2010 Januárjában fejeztem be. A darab minden egyes tételét lekottáztam, bár a gitáros társadalom tipikus érdektelensége miatt nem szándékozom egyelőre publikálni. A darabot 2010 Május 4-én Prágában az Ethno Fesztiválon mutattam be először hatalmas sikerrel. Ezt követően a hazai Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál hangversenysorozatán játszottam el. A hazai közönség érezhetően a szívébe fogadta ezt a darabot. Ekkor a hangfelvétel még nem volt készen, és a darab is csiszolódott. Időközben a darab felkeltette a külföldi közönség érdeklődését, így hamarosan bemutathattam Németországban, Észtországban, Olaszországban és újra Spanyolországban. 2010 év végén kezdtem el a hangfelvételek készítését és a darab 2011 Februárjára nyerte el a végső formáját, ugyanis a felvételek alatt új ötletek és témák épültek be a darabba. Így a végső változatban összesen 24 téma alkotja a teljes művet. A koncert változatot gyakran egyetlen darabként játszom el és így mintegy 22-23 percre rúg a hossza. Az ismert népdalok, balladák, és táncok rapszódikusan változó szövetét improvizált átkötő részek fűzik egységbe, melyek koncertről koncertre kissé változnak, hiszen az improvizáció megtermékenyítő ereje így mindig frissen tartja a darab rendszeres előadását. A CD változat hosszabb, mintegy 33 perc hosszúságú, azonban a hallgathatósága miatt a felvételen 4 tételre bontva hangzik el.

A Rapszódia külföldi sikere arra ösztönzött, hogy a hangfelvételt mielőbb kiadjam, így 2011 őszén érett meg a helyzet, hogy a kompozíció CDn is megjelenhessen. Eredeti tervemet, miszerint két Gitár Rapszódiát teszek egy albumra, meg kellett változtatnom, mert időközben új modern darabok kötötték le a figyelmemet így a második rapszódia megírását egyelőre elhalasztottam. Kezdetben tanácstalan voltam miként lehet a Magyar Gitár Rapszódia mellé beilleszteni a modern darabokat, azonban hamar döntöttem, és az album másik felében az elmúlt időszakban írt, 16 nylon húros gitáron előadott új darabjaim szerepelnek, mintegy folytatásaként az autentikusabb rapszódiának, de ugyanakkor kontrasztként  jelezve, mit képviselek és merre haladok a gitármuzsikában.

A Magyar Gitár Rapszódia első budapesti bemutatóján video felvétel is készült, mely hamarosan megtekinthető lesz.

A CD borítóját Hutton László fotóművész tervezte. Őszintén remélem, hogy a Magyar Gitár Rapszódiát legalább olyan szeretettel hallgatják, mint amilyen szeretettel alkottam és játszom. A CD a honlapról postai utánvéttel rendelhető.

2011. November 27.

KÖNYV

Az Ünnepi Könyvhétre a Püski Kiadó gondozásában megjelent A zene metafizikája című első kötetem, mely az elmúlt két évtizedben összegyőjtött zenével és a zenéléssel kapcsolatos gondolataimat foglalja össze. A 200 oldalas könyv olyan témákat feszeget, melyről különböző okokból eddig nem olvashattunk. Foglalkozik a zenehallgatás és a zenélés, az improvizáció lélektani vonatkozásaival, és sok sok eddig nem nagyon kifejtett témával, valamint a zene mibenlétének kérdéseire metafizikai megközelítéssel ad választ. A könyv könnyen olvasható, igyekeztem kerülni a bonyolult idegen kifejezéseket, ezért nemcsak zenészeknek, hanem mindenkinek szeretettel ajánlom a könyvet, aki a zenéről mélyebb ismereteket szeretne szerezni .

A könyv végén megtalálható a természeti analógiákon alapuló összhangzattani rendszerről szóló tanulmányom is, melyet külföldi előadásokon számos alkalommal adtam elő, idehaza azonban ez az egyetlen hozzáférési forrása. .

A könyv postai utánvéttel a honlapról, (onnan ahonnan a CD-k is) rendelhető 3400,- Ft + Postaköltség áron.

2011 tavaszán két fontos koncert turnénk zajlott Magyarországon, az első Ralf Gauck-al duóban, melynek egyik állomásán Törökszentmiklóson Major Balázs ütőhangszeressel kiegészülve trióban játszottunk.

2011 Májusában a X. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál koncertsorozatát játszottuk le sikerrel.

 

A Házi Koncert project

Kedves Barátaim,

Szokatlan felhívással fordulok felétek. Az általam képviselt muzsikát a jelenlegi kulturális trendeket alakító hatalmak úgy tűnik végképp ki akarják szorítani a piacról, ezért egy ősi bevált módszerhez kell visszatérnünk, ahol nincs befolyásuk. Ez pedig a Házi Koncert „Intézménye”. Külföldön újra feléledt és jól működik, azonban szeretném idehaza is feléleszteni a házi koncertezést, ahol kizárólag a magas művészi színvonal a fő szempont és nincsenek kommersz elvárások.
Sokat gondolkodtam, hogyan lehetne formát találni hozzá és most úgy tűnik találtam valamit, ami működhetne. A koncertek bárhol megrendezhetők, ahol 10-20 ember elfér és jól érzi magát. Hangtechnikára nincs szükség, a produkcióm elfér egy 3 négyzetméteres területen.
A koncertért nem kérek tiszteletdíjat, csupán benzin költséget Váctól személygépkocsival, azonban a belépődíjként minden látogatónak vásárolnia kellene egy CD-t 3000,- Ft-ért. Így ezért a hallgató kap egy jó kiadós, akár 2 órás koncertet, egy Cd-t és utána bármeddig beszélgethetünk meghitt családias hangulatban. Skandináv módra mindenki hozza a maga szendvicsét, üveg sörét, borát és így a házigazdát nem terheljük további bajokkal.

A koncerteken eljátszanám az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Magyar Gitár Rapszódiát, ősi magyar makámokat kétnyakú kobozon és egy hatalmas kínai citerán a guzhengen. Igazi zenei időutazást garantálok 3000 évvel ezelőttől napjainkig. Ezeken kívül még sok sok egyebet játszanék. Több mint 10 jelenleg kapható CD-mből lehet választani.

Kérlek titeket gondolkozzatok, hogy kiknél, hol lehetne erre érdeklődést találni. Olyan emberekre van szükség, akik a házi koncertekből nem akarnak anyagi hasznot húzni, mert akkor ugyanott lennénk, ahol minden van jelenleg is, ahol csak a kommersz marad életben, az is csak egy preferált szűk körben, a művészet pedig végképp háttérbe szorul. Ez misszió részemről is és mindenki részéről, aki akár helyet adna, vagy eljön egy ilyen koncertre.

Köszönöm a figyelmet és várom a javaslataitokat.

Baráti üdvözlettel                                  Szabó Sándor

 
 
copyright Sandor Szabo © | design&pr by laszloHuttonWebDesign©