Szabó Sándor, az akusztikusgitár magyar nagymestere
Halk szavú, szerény ember Szabó Sándor, aki legutolsó
torontói látogatására a magyar népdalok gitárra hangolt CD-jét is elhozta.
A kellemes hangulatú, hatalmas fák lombsátrával árnyékolt kerti partin,
amelyre dr. Magyar Tamásék portáján gyűltünk össze, mindenről szó esett:
egészséges étkezésről, gyaloglásról, Hamvas Béla filozófiájáról, családról,
irodalomról, szobrokról-képekről, csak a zenéről nem. Mintha csak az esti
házi koncertre spóroltunk volna, visszafogottan, udvariasan, titkolt izgalommal
vártuk a pillanatot, hogy végre körbeülhessük a Mestert. Megtörtént. És
egy szűk órára megszűnt a világ minden prózaisága, csak a dallam élt,
a gitár intim, „csak-nekem-értem-szóló” hangja. Akkor, ott a halk szavú
Szabó Sándor mini-hangversenye a sors egyszeri, megismételhetetlennek
tűnő ajándékává nemesedett.
Szabó Sándort legjellemzőbben a honlapjáról vett idézettel mutathatjuk
be az olvasónak: „Muzsikájában, a klasszikus kompozíciós módok, a keleti
meditatív előadásmód és hangzás, a modern jazz-ből hozott improvizáció
mind megtalálható. Az évek alatt kialakult sajátos, időnként meditatív,
finoman részletező dallamvilága, a diatónikus és atonális világ között
lebegő, azokat átszövő harmóniavilága. Zenéje nehezen sorolható be egy-egy
kategóriába. A klasszikus gitár polifóniáját, az amerikai fingerstyle
akusztikus gitárjáték technikáját és a keleti zenék díszítésmódját ötvözte
egybe. Mindehhez párosul a jazzből örökölt improvizációs készsége.”
A torontói Magyar Kultúrközpontban szervezett koncertje előtt beszélgettünk
a nemzetközileg nagyra becsült akusztikusgitár-művésszel a Bayview Village
kávézójának teraszán.
– Első kérdésem, hogy mikor találkozott először a gitárral?
– Tizenhárom éves voltam, amikor a nagynéném áthívott magához, hogy megmutasson
valamit, amit a fiának vásárolt. Az ajándékot úgy hívják, hogy gitár,
mondta. Én azelőtt nem is hallottam a gitárról, lévén, hogy egy tanyáról
költöztünk be a városba, és csak a rádióból hallottam zenét azokban az
években. Még most is fel tudom idézni azt a pillanatot, amikor először
szemben találtam magam a gitárral: egyszerűen lecsúsztam a fal mellett
a földre, és úgy néztem rá, mint valami oltárra. Ez a perc meg is változtatta
az életemet. Utána semmi más nem érdekelt, csak a gitár.
– Csak a látvány babonázott meg vagy ehhez hozzáadódott a hangja is?
– A hangját csak később hallottam, de a rádióban ettől kezdve mindig a
gitárzenét kerestem. Hihetetlenül óriás univerzummá tágult a gitár, és
ez a hatás elkísérte az egész életemet, a mai napig.
– Kivel kezdtél gitározni tanulni?
– Törökszentmiklóson születtem és nőttem fel. A városban volt egy öreg
muzsikus, aki tudott valamennyire játszani klasszikus gitáron, s nála
kezdtem el a gitározást. Őt egy idő után azért hagytam ott, mert elérte
Magyarországot is a Rock and Roll-hullám, és minden fiatal elkezdett játszani
valami olyan zenét, ami Nyugatról jött. Ez a láz engem is magával ragadott.
A rockzenéből viszont adott ponton kiábrándultam, olyan értelemben, hogy
nem találtam benne semmit, amire nekem szükségem volt. Így elkezdtem más
zenék után kutatni, és húsz éves koromban már a dzsessznél tartottam.
A dzsessz nagyon izgalmas, érdekes volt számomra, mert harmóniában, hangzásban,
zeneileg mindent megtaláltam benne, amire vágytam. A harmincas éveim után
aztán különböző távoli kultúrák zenéjével ismerkedtem meg. Akkortájt nyitott
Kelet. Főleg az indiai zene jelentett fontos momentumot a pályámon, és
ezen keresztül jutottam el más népek zenéjéhez. Természetesen, felfedeztem
magamnak a klasszikus zenét is, amit egyébként gyermekkorom óta folyamatosan
hallottam. Már az iskolában nagy örömet szerzett Bartók és Kodály, de
nem gondoltam, hogy később az ő nyomdokaikat követem a magam zenéjében.
– Példaképeid?
– Tulajdonképpen a nagy magyar zeneszerzőket, elsősorban Bartókot és Kodályt
tartom példaképeimnek és nem gitárművészeket.
– Az akusztikusgitár úttörő műfaj Magyarországon. Hogy tudtad megszerettetni,
illetőleg meghonosíttatni ezt a műfajt?
– Még nem beszélhetünk meghonosításról. Ami azt illeti, arra tettem fel
az életemet, hogy Magyarországon meghonosítom ezt a zenei műfajt, amit
azonban az én stílusommal elég nehéz megtenni. Azért nehéz, mert Magyarország
az elmúlt 50 év alatt kulturálisan mindentől elfordult, ami magyar, és
ami a mienk. Az igazság az, hogy soha nem tudtuk az értékeinket és a nagyjainkat
megtartani, szélnek eresztettük őket, és mindenki valahol külföldön, a
világ másik oldalán keresett boldogulást. Amikor megindult az ún. globalizáció,
akkor gyakorlatilag a nyugati kultúrák mindent elsöpörtek. Nos, én rájöttem
arra, hogy ha valamit meg akarok valósítani a gitárral mint hangszerrel
– amely nem tartozik a tradicionális magyar hangszerek közé –, akkor igénybe
kell vennem a nyugati kultúrát olyan módon, hogy turnékat, fesztiválokat
szervezek, és ide becsempészek mindenféle gitárost, nemcsak nyugatiakat,
hanem keletieket is. Ez azt jelenti, hogy a gitárt igyekszem a maga teljességében
bemutatni, közönség elé tárni mindent, ami csak a gitáron történik. Azt
kell mondanom, hogy ez nagyon sikeres, mert a gitár csodálatos intim hangszer,
nem hiszem, hogy bárkit is bántana a hangja, és az emberek szeretik. Most
már törzsközönsége van otthon a gitárnak. Nem nekem, a gitárnak.
– Ezek szerint sok nemzetközi művésszel játszol.
– Igen, többnyire külföldiekkel, ugyanis még Magyarországon nem tartunk
ott, hogy ebben a műfajban magas színvonalú művészek legyenek. A klasszikus
gitárban elég erősek vagyunk már, de a modern gitár műfajában eléggé egyedül
vagyok még. Lankadatlanul dolgozom azon, hogy a fiatalokat megnyerjem.
2002-től évente megszervezzük május középső két hetében a Nemzetközi Akusztikusgitár
Fesztivált. Az idén a hatodikat tartottuk, amelyre meghívtam a német Peter
Fingert, az amerikai Dean Magraw-t és Dylan Fawlert Walles-ből, aki kelta
zenét játszott. Igyekszem mindig olyan művészeket meghívni, akik jó kontrasztban
vannak egymással, hogy színes legyen a műsor.
– Minek alapján történt a népdalok válogatása?
– Egyrészt olyanokat választottam ki, amelyek érzelmileg megfogtak, másrészt
olyanokat, amelyek technikailag, zeneileg kínálták magukat gitáron. A
gitár makacs hangszer, mert bizonyos dolgot enged, másokat meg nem nagyon
hagy eljátszani.
A magyar népzenei kincs, amelyhez olyan sokan nyúltak hozzá könnyelműen,
autentikus formájában ma már nem is létezik. A mai népszerű népdalénekesek
immár nagyon kényelmes városi életet élnek, professzionális szintre emelték
a népdal előadásmódját, tehát nem autentikusak. Van az előadásmódjukban
egyfajta akadémizmus. Meglehet, hogy ma már nem is lehet autentikusan
énekelni, legfeljebb átmenteni egy városi miliőbe a lejegyzett népzenei
kincsünket, a lényegét megtalálva átemelni egy újfajta minőségbe. Tulajdonképpen
Bartók is ezt tette. Mivel én gitáros vagyok, még érdekesebbé válik a
dolog, hiszen a gitáron előadott magyar népzenének végképp nincs hagyománya.
– Hamvas Béla filozófiája?
– Az embernek vannak kritikus pillanatai, válságidőszakai, amikor keresi
a fogódzót, amikor keresi a gravitációt a talpa alá, és sokszor ezek a
dolgok nincsenek. Pont egy ilyen időszakban beszélgettem valakivel, aki
azt tanácsolta, hogy olvassam el Hamvas Bélát, és javasolta a Láthatatlan
történet című esszégyűjteményt. Ez a könyv egészen új fordulatot hozott
az életembe. Minden, amit abból a könyvből kiolvastam akkor, úgy hatott
rám, hogy úristen, én ezt már régóta tudom, érzem, csak nem tudtam, mi
az, és lám, most itt le van írva! Olyan forrásokra hivatkozott, amiket
elkezdtem én is kutatni, s lassan eljutottam a misztikához, az igazi,
értékes, ősi gondolatokat kerestem meg benne, s aztán ezen keresztül rengeteg
más dolog is kitárult előttem, ezen keresztül mélyült el a kapcsolatom
a képzőművészettel. Amikor Vácra költöztem, amelyik Szentendre után a
második legnagyobb művészváros, ott elég ösztönzést kaptam arra, hogy
mindezekben a dolgokban elmélyedjek. A Hamvassal való találkozás egyértelműen
világossá tette számomra, hogy a zene, a zenélés, az improvizáció nem
hétköznapi fizikai síkban keletkező tevékenység. Ez sokkal mélyebb rétegekben
kell hogy gyökerezzék.
Hamvas szerint vannak olyan dolgok, amelyek ugyanabból az attitűdből,
ugyanabból a szellemi gyökérből fakadnak, pl. az írás, az ölelkezés, a
muzsikálás – különös tekintettel az improvizációra – a mentális, misztikus
intuícióból. Ez olyan mentális állapot, amikor ugyan fizikai síkon vagyunk,
de a szellemi érzékszerveink folyamatosan más-más helyeken és más-más
valóságszinteken vannak. A művészember többdimenziós életet él. Én ezt
fölfedeztem magamnak és alkalmazom is.
–Megszenveded ezt a folyamatot?
– Természetesen, hiszen, mint minden művész, hiperérzékeny vagyok. Ha
nem lennénk hiperérzékenyek, nem lennének hiperszenzoraink, és akkor nem
volnának mély élményeink sem. Valaki ezt úgy fogalmazta meg, hogy ahol
az érzés, ott a szenvedés.
– Torontói vendéglátóidnál, dr. Dencs Katiéknál rögtönzött házi koncerteden
hallottunk tőled egy érdekes eszmefuttatást a honvágyról. Hogy is állunk
ezzel a kérdéssel?
– Erre ismét nem lehet tömören válaszolni, talán a szellemtudomány tudna
bővebb magyarázatot adni rá. Hogy én mit gondolok a honvágyról? Rengeteget
utazom, és amikor megérkezem, akkor van egy olyan érzésem, mint ebben
a pillanatban is, hogy minden, ami körülöttem történik, olyan, mintha
ülnék egy tévé előtt, és én ki lennék rekesztve belőle. Tehát nem fogad
magába az az energia, amely itt mindent össze- és megtart. Amikor már
elviselhetetlenül kívülrekedtnek érzem magam az itteni fizikai valóságban,
akkor elfog egy érzés, ami nem más szerintem, mint maga a honvágy. Abban
a pillanatban, amikor visszaérkezem, mondjuk éppen Magyarországra, akkor
azt tapasztalom, hogy hirtelen minden körülöttem a helyén van, minden
magába fogad, egy egészen más létállapotba kerülök. Arra is rájöttem,
hogy minden személynek szüksége van arra, hogy időnként kiemelje magát
a megszokott energiáiból, ilyenkor szoktak utazni, feltöltődni az emberek.
Nekem az utazás mindenképpen feltöltődést jelent, mert amikor egyedül
vagyok, elkezdek komponálni, vagy hazaérkezésem után egy idő múlva azok
az ötletek jönnek elő, amelyek idegenben keletkeztek. Szeretek utazni,
de szeretek megérkezni is. Nem tudnék máshol élni, mint ezen a nehéz Magyarországon.
– Terveid?
– A napokban megjelent Vancouverben a népdalos akusztikusgitár-albumom,
aminek a címe The Hungarian Acoustic Guitar. Szeretnék egy kis kampányba
kezdeni, elküldeni mindenféle folkfesztiválra, különösen olyan helyekre,
ahol magyarok élnek. Nyilván ez misszió is, ezt nekem meg kell tennem.
Ezzel párhuzamosan el kell kezdenem a következő albumot készíteni, ennek
már dolgozom az anyagán, most is hoztam magammal népdal-lejegyzéseket
és ezeket teszem át gitárra. Ezzel egy időben dolgozom más gitárosokkal.
Mielőtt Torontóba jöttem, Bostonban készítettem felvételt Kevin Kastninggel,
egy rendkívül kiváló amerikai gitárossal, akivel annyiban közösek vagyunk,
hogy ő is ilyen furcsa hangszereken játszik, mint én – elkezdtünk 12 húros
bariton gitáron játszani, ami teljesen kitágítja a gitár eddig hallott
hangzó- és zenei lehetőségeit. A közelmúltban készítettem felvételt egy
belga gitáros asszonnyal, Veronique Gillet-vel, az is hamarosan megjelenik.
– További sok sikert és köszönöm a beszélgetést.
Dancs Rózsa
|