Sándor Szabó


Elõadómûvész, zeneszerzõ, zenekutató

Untitled Document

 

A gitár hazai mestere és vendégei

Szabó Sándor a hazai jazz- és kortársmuzsika egyik legelmélyültebb egyénisége. Kvalitása nem áll meg a technikánál, a muzsikát teljes komplexitásában szemléli, kutató, színes egyéniség, nem a sablonok embere. Nemzetközi zenei berkekben igen elismert, járja a világot, megjelennek lemezei, míg idehaza alig-alig hallani róla, szakmai berkekben is inkább különc gitárosként tekintenek rá. Debrecenben legutóbb 14 éve lépett fel a Narancs Fesztiválon SzaMaBa nevű triójával, azelőtt pedig csak '85-ben a Jazznapokon láthattuk. Kuriózumnak számított tehát fellépése, melyre a Kölcsey Központban ezúttal két másik művésszel érkezet: Michael Manring (elektromos basszusgitár) és Ralf Gauck (akusztikus basszusgitár).

Szabó Sándornak közel két tucat saját lemeze jelent már meg, ebből igen sok külföldön, idehaza pedig maga adja ki felvételeit, melyek az általános hazai kereskedelmi forgalomban alig fellelhetőek. Fele ennyi számú lemezen játszik közreműködőként is. A zene filozófiájával, meditatív gondolatainak megfogalmazásával, írással is foglalkozik. Ezt egész prózai módon, szakmai lapokban is megteszi időnként, mint elektroakusztikai eszközök tesztelője. Elmélyült gondolatainak érzékeltetésére idézzük fel, miként tekinti a zenére a természet részeként: "A zene egy transzcendens kört ír le a természetben. Amikor az ihleten keresztül egyszerűen megkapod a zenét, s a hangszeren eljátszod az embereknek, akkor a hallgatóság lelkén keresztül visszakerül ugyanarra a valóságszintre, ahonnan jött. Ez a transzcendens kör, amely érinti a fizikai valóságot és aztán újra visszatér a transzcendens síkra."

Saját hangstúdiója van, tanít is, de valójában mint gitárművész keresi kenyerét. Elektroakusztikai szakemberként is jegyzik nemzetközi szinten. Elég annyit megemlíteni, hogy a Skywalker hangstúdió - melyben a Csillagok háborújának hangját vették fel - vásárolt 10 darab TC S-6000 típusú surround effekt rendszert s a párszáz presetből, ami benne van, az összes kültéri akusztikus teret ő készítette. 2002-ben lett az egyik létrehozója és szervezője a hazai Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválnak, mely idén már hét éves volt. Egyedi hangszereket is fejlesztett, fő hangszerei az akusztikus gitárok ( 16 húros és bariton gitárok, bundnélküli gitár, de játszik más, egzotikus pengetős hangszereken is, mint az ősi kínai citerán a guzhengen.

"A Mélység Birodalma" címmel most megtartott koncerten bariton akusztikus- és bundnélküli gitáron, guzhengen játszott. Muzsikájában, a klasszikus kompozíciók, a keleti meditatív előadásmód és hangzás, a modern jazz-ből hozott improvizáció mind megtalálható, harmóniavilága a diatónikus és atonális világ között lebegő, azokat átszövő. A klasszikus zene polifóniáját, a keleti zenék modalitását és díszítés technikáját ötvözi egybe az akusztikus gitárjáték legmodernebb technikáival. Zenéje nehezen sorolható be egy-egy kategóriába, muzsikája talán az ECM kiadó által fémjelzett sajátosan európainak mondható elmélyültebb jazz világához áll legközelebb. Számtalan muzsikussal játszott már együtt. Először arra kértem, hogy röviden mutassa be mostani zenésztársait, akik a koncert első felében szólóban is bizonyítottak és mesélje el hogyan jött össze velük a második részben hallott duó és trió zenélésre, a turnéra.

A tengerentúlon és európában is gyakran fellépek, így gyakran találkozom nagyszerűi zenészekkel, akikkel kölcsönösen tiszteljük egymást és van közös zenei nyelvünk, a kapcsolataim tulajdonképpen így keletkeznek. Michael Manring együtt tanult és korai időszakában turnézott is Jaco Pastorius-szal, a neves Windham Hill Records egyik legfoglalkoztatottabb muzsikusa volt ,olyan stílus alapító muzsikusokkal játszott együtt, mint Michael Hedges és Alex De Grassi Az Egyesült Államok legjobb basszusgitárosának választották 1994-ben. Ralf Gauck idén kapta ugyanezt az elismerést hazájában, Németországban, ahol a basszusgitár professzoraként jegyzik és legutóbb Sting dalaiból készített nagysikerű átdolgozás lemezt, bundnélküli akusztikus basszusgitárjával. Hozzám hasonlóan ők is szólóban váltak világszerte ismertté. Az én ötletem volt a közös koncert, s mivel ismertek már régebbről örömmel mondtak igent. Elképzeltem a két nagyon mélyen szóló basszusgitárt és egy bariton gitárt, illetve egy igazi keleti hangszert, a guzhenget együtt, ebből adódott a turné címe is.

Ha már az új debreceni koncertteremben, a Kölcsey Központ nagytermében lépett fel egy ilyen kiváló akusztikai szakember, nem hagyhatom ki a kérdést, hogy milyen tapasztalata volt a teremmel.

Nagyon kellemes barátságos a terem, lecsengési karakterisztikája révén kiválóan alkalmas kamarazenélésre, az egyetlen probléma volt a színpad közepén hallható erős állóhullám és beépített hangsugárzók rossz elhelyezése, ezért is használtuk a saját rendszerünket.

Remélhetjük-e, hogy ezután már gyakrabban hallhatjuk felénk és nem kell ismét több mint egy évtizedet várni újabb fellépésére, hozzáférhetőek lesznek-e itt is lemezei?

Az, hogy vajon a jövőben gyakrabban hallhatnak-e arrafelé engem, az nem rajtam múlik. 6 éve nagy sikerrel szervezem a minden helyszínen teltházas Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál hazai turnéját, ennek ellenére bárhová küldök ajánlatot, a szervezők nem merik bevállalni. Egy város, vagy egy Művelődési Központ számára nem anyagi kérdés, hanem hozzáállás kérdése, hogy megrendezik- e vagy nem. Szólóban is szívesen elmennék bárhová, de az említett ok miatt nem sok esélyt érzek, hogy idehaza nagyobb teret tudnék kapni. Külföldön ismernek és tisztelnek így ezért ott minden jobban, könnyebben megy számomra. Magyarországon gitárosnak lenni sors. A CD-im hozzáférhetősége tekintetében sem vagyok nagyon optimista. Fogyasztói társadalomban élünk, ahol a művészet csak megtűrt jelenség. Túl sok CD jelenik meg szerte a világban, aminek a művészethez semmi köze nincs és ezekkel kellene versenyezni. A terjesztést szinte már senki nem vállalja, így marad a koncertezés, ezért kizárólag ott árulom a CD-imet, de így sokkal jobban el is fogy.

Ezután a turné után milyen tervei vannak melyekről akár már konkrétan is lehet beszélni?

Most már dolgozom a 2008-as VII. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál szervezésén, közben készítem elő a jövő évi igen hosszú Észak- Amerikai turnémat. Minap fejeztem be a második, a Mélyebb valóság című baritongitár albumomat, ezt kizárólag koncerteken lehet majd kapni. A jövőt illetően több duó felvétel kiadása várható. Kevin Kastning amerikai gitárossal második duó lemezünk jön ki Januárban, az első már kapható a CD Babyn. A napokban jelenik meg Németországban a Wonderland kiadónál egy duó albumunk Veronique Gillet belga gitárossal, valamint Venezuelában Fernando Freitezzel is készül egy, de folyamatban vannak még további duó albumok is. Ilyen tekintetben ez egy új korszak számomra.
Végezetül pedig elkezdtem egy nagyon különleges albumot, mely egyben zenekutatás is. Ezen az albumon 6000 évre tekintek vissza a legrégebbi múltat kötöm össze a jelennel.

Héty Péter


copyright Sandor Szabo © | design&pr by laszloHuttonWebDesign©